Het houtwerk in en op antieke auto's en motoren zijn ook een onderdeel van mijn werkzaamheden. Mijn aandacht gaat voornamelijk uit naar Dion Bouton en houten poelies. Deze maak ik onder andere voor FN, Harley Davidson en Yale motoren.
We kennen allemaal wel het notenhouten dashboard in een luxe auto. Maar wat niet iedereen weet, is dat er bij motoren ook gebruik wordt gemaakt van houten onderdelen. Aan het begin van de ontwikkeling van de auto en de motorfiets werd een stuk meer hout gebruikt dan nu. In deze tijd veranderde de koets langzamerhand in een automobiel.
Hout werd bij de automobiel veel gebruikt voor het interieur, de wielen en spaken en de body en vloer. Vaak zat er bij de auto dan ook nog een houten gereedschapskist. Bij motoren vond je het hout voornamelijk in de aandrijving met een houten poelie bijvoorbeeld. Daarnaast werd hout ook gebruikt voor de handvaten, knoppen en het zijspan.
Tijdens de ontwikkeling van de automobiel en de motorfiets is er veel gevarieerd en geëxperimenteerd. Hierdoor zijn er verschillende inzichten in deze periode. Wanneer u aanvullingen heeft of kennis wilt delen, hoor ik graag van u. Natuurlijk kunt u ook contact opnemen wanneer u beschadigde of missende onderdelen heeft. Dit kunnen onderdelen zijn zoals: houten of ivoren knoppen, delen van het interieur of exterieur, delen van de body, poelies of spatborden.
Op dit moment richt ik mij op de houten body van een Dion Bouton. Dion Bouton kwam rond 1900 met het model Voiturette Vis A Vis en kende 5 verschillende types. Dit was een van de eerste productie-auto’s waarvan er nog vele zijn overgebleven.
Ik kreeg de beschikking over verschillende delen van de originele houten body. Ik heb de onderdelen in kaart gebracht in een technische tekening en onderzoek gedaan naar de gebruikte houtsoorten. Om zo uiteindelijk de eigenaar te voorzien van een nieuwe passende body.
De houten poelies die ik heb gemaakt zijn voor een FN motorfiets uit de periode 1902 - 1904. Na het bestuderen van een origineel heb ik deze zelf kunnen maken. De poelies zijn opgebouwd uit 24 delen en krijgen hun uiteindelijke vorm op de draaibank. Naast dit type poelie heeft FN meerdere soorten poelies. Helaas heb ik deze nog niet kunnen bestuderen.
Naast het produceren van volledig nieuwe poelies, kan ik ook beschadigde poelies herstellen. Dan zal ik deze repareren waar nodig en blijft het originele stuk behouden.
Verder werk ik ook aan Amerikaanse motoren, deze hebben een andere opbouw. Harley Davidson, Yale, Indian Motorcycle en vele andere merken passen een soort gelijke constructie toe. Deze bestaat uit 3 ringen die in elkaar gelijmd zijn en hierna bewerkt zijn. Momenteel zit dit nog in de ontwikkelingsfase, maar houd mijn website in de gaten.